Metodyka wdrożenia
Przy pracach wdrożeniowych, firma Advantec rekomenduje stosowanie własnych doświadczeń opartych na 10 letnim doświadczaniu prowadzenia dużych projektów informatycznych. integrujących metodykę, narzędzia, usługi i szkolenia zapewniając szybkie i efektywne wdrożenie systemu.
Ściśle definiując zakres prac, procedury i organizację projektu, metodyka Advantec zapewnia zakończenie projektu w założonym czasie i przyjętym budżecie. Dzięki podziałowi na fazy, zdefiniowaniu efektów każdego z etapów, określenia kamieni milowych, projekt wdrożenia staje się procesem kontrolowanym, a wszelkie problemy mogą być szybko wykryte i rozwiązane.
Przyjęta organizacja projektu wspiera szybkie rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji.
Zakładając istotne zaangażowanie pracowników Klienta w proces wdrożenia, metodyka Advantec zapewnia transfer wiedzy - członkowie zespołu projektowego nabywają wiedzę i umiejętności pozwalające w okresie póĽniejszym na samodzielną administrację systemem.
Struktura organizacyjna projektu.
Poniższy schemat przedstawia proponowaną strukturę organizacyjną projektu wdrożenia.
Komitet sterujący jest ciałem nadzorującym pracę zespołu projektowego. Składa się z przedstawicieli wyższego kierownictwa Klienta i Advantec. Komitet sterujący zatwierdza osiągnięcie poszczególnych kamieni milowych, podejmuje decyzje związane ze strategią wdrożenia, rozwiązuje problemy wykraczające poza uprawnienia decyzyjne kierownictwa projektu. Przewodniczącym Komitetu Sterującego powinna być osoba z Klienta Sp. z o.o..
Kierownicy Projektu (jeden ze strony Klienta i jeden ze strony Advantec) są odpowiedzialni za bieżący nadzór nad realizacją projektu, koordynację działań zespołów projektowych oraz sygnalizowanie zagrożeń i problemów Komitetowi Sterującemu.
Zespoły projektowe powinny składać się z Szefa Zespołu i członków zespołu, których ilość jest zależna od potrzeb.
Opis etapów wdrożeniowych
Faza 1: Przygotowanie projektu
Każde pomyślnie zrealizowane działanie zwykle poprzedzone jest przygotowaniem. Po upewnieniu się, iż zostały wyznaczone wszystkie osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji, opracowane procedury, możliwe jest ustalenie składu zespołu wdrożeniowego oraz rozpoczęcie prac.
Podstawowym celem pierwszej fazy wdrożenia jest przygotowanie projektu od strony organizacyjnej. W tej fazie należy rozważyć następujące zagadnienia:
- Określenie misji i głównych celów projektu.
- Uszczegółowienie zakresu projektu.
- Zdefiniowanie strategii wdrożenia systemu.
- Opracowanie ramowego harmonogram projektu.
- Zdefiniowanie struktury organizacyjnej projektu.
- Powołanie obsady projektu.
Kamień milowy: Zatwierdzona Karta Projektu
Faza 2: Koncepcja Biznesowa.
Koncepcja biznesowa jest modelem oczekiwanego stanu obszaru działania Klienta po zakończeniu wdrożenia systemu. Umożliwia ona zespołowi projektowemu jasno zdefiniować zakres prac projektowych oraz zamodelować procesy i struktury danych, jakie będą obsłużone systemem. W tej fazie wykonywane są następujące prace:
- szkolenie zespołu projektowego
- Zdefiniowanie systemowej (w oprogramowaniu Advantec) struktury organizacyjnej
- Zdefiniowanie procesów biznesowych (dla zapewnienia wymaganej funkcjonalności)
- Generacja dokumentu Koncepcja
- Przygotowanie środowiska systemowego dla prac projektowych
Kamień milowy: Zatwierdzony dokument Koncepcji Biznesowej
Faza 3: Realizacja.
Jest to faza konfiguracji systemu zgodnie z potrzebami organizacji. Na podstawie opracowanej koncepcji biznesowej zespół wdrożeniowy dokonuje konfiguracji systemu oraz dostosowuje ją do najbardziej szczegółowych wymagań Klienta Sp. z o.o.. tak, aby realizowane były wszystkie założone funkcje systemu. Wynikiem prac tej fazy jest prototyp systemu docelowego.
W tej fazie wykonywane są następujące prace:
- Konfiguracja podstawowa i jej akceptacja
- Konfiguracja finalna i jej akceptacja
- Przygotowanie innych elementów rozwiązania informatycznego (transfer danych, interfejsy, raporty, formularze, system uprawnień, system archiwizacji, ewentualne rozszerzenia oprogramowania Advantec)
- Finalny test integracji – całościowy test rozwiązania informatycznego
- Przygotowanie dokumentacji konfiguracji i materiałów dla użytkowników końcowych
- Przygotowanie środowiska produktywnego oraz administracji systemem
Kamień milowy: Przyjęty prototyp systemu
Faza 4: Przygotowanie startu produktywnego
W trakcie tej fazy przygotowane rozwiązanie przygotowywane jest do pracy produktywnej, przeprowadzane jest szkolenie użytkowników końcowych, następuje przejęcie danych zewnętrznych.
W tej fazie wykonywane są następujące prace:
- Szkolenie użytkowników końcowych
- Przeniesienie systemu do docelowego środowiska systemowego
- Przygotowanie uprawnień dla użytkowników końcowych
- Transfer danych z systemów zasilających
Kamień milowy: system przygotowany do pracy produktywnej
Faza 5: Start produktywny i wspomaganie po starcie
Celem tej fazy jest pełne uruchomienie nowego systemu do pracy produktywnej oraz praca użytkowników końcowych w systemie Advantec i wspomaganie ich pracy.
Faza ta trwa zwykle do 1 miesiąca tak, aby "kontrolowana" praca systemu objęła przynajmniej jeden pełny cykl księgowy/raportowania. Kończy się ona dokumentem zamknięcia projektu (lub etapu projektu, w przypadku wieloetapowych projektów wdrożeniowych).
W tej fazie wykonywane są następujące prace:
- Uruchomienie systemu
- Wsparcie pracy użytkowników końcowych
Kamień milowy: Zatwierdzenie protokołu zakończenia projektu
Szkolenia użytkowników końcowych
Szkolenia użytkowników końcowych odbywają się w 4 fazie projektu (przygotowanie do startu produktywnego) i ich zakres, czas trwania dopasowywany jest, w trakcie prac projektowych, do potrzeb Klienta.
Materiały szkoleniowe i instrukcje użytkowników końcowych przygotowywane są w trakcie fazy 3 - realizacja.